Checklist aanmaning: 10 tips om aanmaningen te versturen
Zo zorg je dat je betalingsherinnering wél betaald wordt
Hoe zorg je dat je volgende aanmaning wél betaald wordt? Let bij het verzenden van betalingsherinneringen op de volgende 10 punten en dan kán het niet mis gaan. Gebruik het woord STOPVERBOD als ezelsbruggetje om de tips nooit meer te vergeten.
aldo vermelden
Zijn er meerdere facturen? Vermeld dan het totaalbedrag. Voorkom dat de klant de puzzel zelf moet oplossen.
eksten
Gebruik geen teksten uit het jaar 1900 of moeilijke taal. Iederéén moet het kunnen begrijpen. Niveau jip-en-janneke dus.
nberispelijk
Check, check, dubbelcheck. Fouten of slordigheden zijn onvergefelijk. Zorg dat je aanmaning tekstueel foutloos is.
ersoonlijk
Schrijf nooit een afdeling aan, maar altijd de verantwoordelijke persoon. Een afdeling zal zich niet aangesproken voelen, de persoon wel!
oorwaarden
Verwijs in je aanmaning naar de samen overeengekomen voorwaarden en condities. Zo weet de ander dat jij je huiswerk hebt gedaan en dat er niet met je valt te sollen.
scaleer
De aanmaning mag steeds strenger van toon. Gebruik dus niet steeds dezelfde brief en maak de betalingstermijn steeds korter.
eproduceer
Benoem acties die je eerder hebt gedaan zo gespecificeerd mogelijk in je aanmaning.
etaalgedrag
De klant kwam de overeenkomst niet na. Houd dit in gedachten voor opdrachten in de toekomst. Misschien ben je deze klant liever kwijt dan rijk.
pvallend en origineel
Je bent wellicht niet de enige die een aanmaning stuurt. Zorg dus dat je aanmaning opvalt in de grote stapel. Maak hiervoor gebruik van je marketingafdeling of wees zelf creatief.
oe wat je zegt
Bekijk je wanbetalende klant als een kind. Dreigen zonder consequenties heeft geen nut en maakt het ongewenste gedrag alleen maar erger. Als je aankondigt dat je een incassobureau of deurwaarder inschakelt, dóe dit dan ook.
Lees ook de checklist facturen versturen. Hoe je zorgt dat facturen op tijd betaald worden lees je hier.
Vraag het de kredietverzekeringsspecialist
Input Adviesgroep helpt je verder met al je credit management vraagstukken. Lees onze tips, bel 015 - 361 87 69 of stuur een mail naar f.put@inputadvies.nl.
Bekijk meer
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.