Voordelen kredietverzekering
Slapeloze nachten verleden tijd
Bedrijven realiseren zich vaak niet goed genoeg welke risico’s zij lopen als zij hun klanten op factuur leveren. Wat zou er gebeuren als 1 van je top-10 klanten failliet gaat? Dit zou er zomaar voor kunnen zorgen dat jij je eigen rekeningen ook met moeite kunt betalen. Andere voordelen van een kredietverzekering zijn:
- Altijd kunnen voldoen aan je maandelijkse verplichtingen; dit zorgt voor een goede nachtrust; Je weet dat als het toch misgaat, het risico is verzekerd en jij alsnog je geld krijgt.
- Je omzet groeit; door een kredietverzekering ben je gedekt voor wanbetalers, zodat je je als ondernemer weer kunt richten op de groei van je onderneming.
- Je kunt je richten op de juiste bedrijven; de verzekering zorgt ervoor dat je met de juiste bedrijven zaken doet, namelijk met diegene die kredietwaardig zijn en over 10 jaar nog bestaan. Hierdoor voorkom je dat je tijd besteedt aan bedrijven die er over 2 jaar niet meer zijn, maar die je wel veel tijd en moeite hebben gekost.
- Soepeler kunnen omgaan met betaalcondities naar bepaalde klanten; je hebt zekerheid vanuit de verzekering dat de vordering is gedekt.
- Een kleinere kans op oninbare facturen én een lagere gemiddelde betaaltermijn; dit zorgt voor meer werkkapitaal, omdat je meer geld beschikbaar hebt. Je hoeft minder een beroep te doen op je bank. Ook zal je minder onvoorziene afboekingen hebben die de winstgevendheid van je bedrijf beïnvloeden.
- Toegang tot meer kennis; je kunt snel en makkelijk schakelen met experts (de kredietverzekeringsmaatschappij en de gespecialiseerde tussenpersoon).
- Continu werken aan creditmanagement; een kredietverzekering is een dynamische polis. Je zet deze niet in de kast. Je bent constant bezig met condities, uitstaande saldi, limieten, et cetera en hierdoor blijf je telkens je eigen creditmanagementbeleid verbeteren.
- Betere financieringsmogelijkheden door verzekerde vorderingen; gedekte vorderingen zijn een veiliger onderpand. Hierdoor worden banktarieven vaak gunstiger worden, aangezien de bank ook meer zekerheid krijgt.
- Je verkoopmarkt uitbreiden naar nieuwe en verre markten; door de kennis en ervaring van de verzekeraars te gebruiken, die voor jou leiden tot zekerheid (harde limieten).
- Gericht aansturen van je verkoopafdeling op kredietwaardige klanten; door een marktpenetratie-analyse te maken van je klantenbestand, kun je je verkoopafdeling gericht voorzien van kredietwaardige prospects. Je weet namelijk nu vooraf welke klanten voldoende kredietwaardig zijn.
- Weten met wie je zaken doet, maar zonder vertraging; je ontvangt snel kredietrapporten over nieuwe en bestaande klanten. Hier kun je ook de deal met je klant op afstemmen (denk aan vooruit laten betalen of toch op factuur).
- Correcte limieten door snelle en juiste goedkeuring.
- Het afrekenen met wanbetalers.
Hoe staat jouw bedrijf ervoor?
Met een debiteurenrisico-analyse brengen wij voor jouw bedrijf in kaart welke risico’s je loopt en of een kredietverzekering überhaupt slim is om af te sluiten. Mocht je dit financieel inzicht al hebben dan kan je natuurlijk ook meteen een vrijblijvende premieberekening bij ons aanvragen.
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.