Hoe werkt een kredietverzekering?
Stappenplan van een kredietverzekering
Stap 1. Kredietlimiet aanvragen of zelf maken
Je vraagt een kredietlimiet aan voor een (potentiële klant). Dit is het maximale risico dat de verzekeraar bereid is te nemen voor die klant. Het bedrag dat je aanvraagt moet het verwachte factuurbedrag dekken. Je kunt ook zelf een kredietlimiet vaststellen door bijvoorbeeld een zelfbeoordelingslimiet.
Stap 2 . Kredietbeoordeling
Nadat de verzekeraar een positieve kredietbeoordeling heeft afgegeven lever je de bestelling aan je klant en stuur je de factuur.
Stap 3. Achterstallige betalingen
Als de klant na de vervaldatum van de factuur niet betaalt, begint de zogenoemde achterstalligheidsperiode. In deze periode moet je de klant aan zijn betalingsverplichting herinneren.
Stap 4. Leverstop
Als de klant na de achterstalligheidsperiode (meestal 60 dagen) nog steeds niet betaalt stop je met leveren aan deze klant.
Stap 5. Incasso
Uiterlijk 15 of 30 dagen na afloop van de achterstalligheidsperiode draag je het dossier over aan de kredietverzekeraar voor incasso. Zij proberen de klant aan te sporen tot betaling om de schade laag te houden
Stap 6. Uitkering bij schade
Als de klant nog steeds niet betaalt of failliet gaat, keert de verzekeraar de schade aan je uit.
* Check altijd je huidige polis. Periodes zoals de achterstalligheidstermijn en de incassotermijn kunnen verschillen per polis en kredietverzekeraar.
Heb je vragen over één van deze kredietverzekering stappen of kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder!
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.