Hoe werkt een kredietverzekering?
De te volgen procedure
Voor de uitbetaling van schade dien je bij een kredietverzekering een vaste procedure te volgen:
- Je vraagt een kredietlimiet aan voor een (potentiële) klant. Dat is het maximale risico dat de kredietverzekeringsmaatschappij wil nemen en is per debiteur verschillend. De hoogte van het bedrag dat je aanvraagt, moet het verwachte factuurbedrag aan de klant afdekken.
- Nadat een positieve kredietbeoordeling is afgegeven, lever je de bestelling aan je klant. Daarna verstuur je de factuur.
- Wanneer de klant na de vervaldatum niet heeft betaald, dan volgt de zogenaamde achterstalligheidsperiode. In deze periode herinner je de klant regelmatig telefonisch en schriftelijk aan zijn betalingsverplichting.
- Wanneer de klant na de achterstalligheidsperiode (meestal 60 dagen) nog steeds niet heeft betaald, dan geldt er een leverstop voor de klant. Dat wil zeggen: je mag niet meer leveren aan deze klant.
- Uiterlijk 15 dagen na afloop van de achterstalligheidsperiode draag je het dossier over aan de kredietverzekeringsmaatschappij ter incasso.
- De verzekeraar geeft de klant alsnog de kans om te betalen, waardoor zij proberen om de schade laag te houden.
- Wanneer de klant ook nu niet betaalt aan de kredietverzekeraar of hij gaat failliet, dan wordt de schade aan je uitgekeerd.
Input Adviesgroep sluit een kredietverzekering niet alleen voor je af, maar neemt daarna ook het volledige dossierbeheer uit handen.
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.