015 - 361 87 69 Offerte aanvragen 

De Credit Management Bijbel van Limagrain Ingredients

Michiel van Bussel, financial accounting & credit control bij Limagrain Ingredients BV, vertelt hoe een Agriculturele wereldspeler zonder kredietverzekering haar Credit Management proces heeft geperfectioneerd.

Agriculturele wereldspeler met een jaaromzet van > 2,6 miljard euro

Limagrain Group is het op twee na grootste zaadbedrijf ter wereld. Opgericht en beheerd door Franse boeren en uitgegroeid tot internationale agriculturele boerencoöperatie gespecialiseerd in veldzaden, groentezaden en graanproducten.

De groep realiseert een jaarlijkse omzet van meer dan 2,6 miljard euro, heeft een personeelsbestand van meer dan 10.000, verdeeld over 56 landen.

Help, onze kredietverzekering moet stoppen…

Limagrain Ingredients BV is voortgekomen uit Unicorn Grain Specialties BV dat onder die vlag jarenlang bij Input Adviesgroep haar kredietverzekering had lopen. Onder de Franse vlag werd de kredietverzekering beëindigd. Van daaruit stelde Michiel van Bussel aan Input Adviesgroep de vraag:

“Kunnen jullie ons helpen met het opstellen van procedures alsof we nog kredietverzekerd zijn?”

De financiële ingrediënten

Michiel licht toe: “Wanneer je een kredietverzekering hebt afgesloten, dan ben je verplicht te handelen naar de spelregels van de polis. En als je die spelregels goed ‘embed’ in je organisatie dan geeft je dat financiële zekerheid en houvast.

Je hebt iets achter de hand om ervoor te zorgen dat ook de verkoopafdeling bewust bezig is met het genereren van solide deals en het scoren van kredietwaardige klanten met betrouwbare lever- en betaalcondities.”

Michiel vervolgt: “Omdat de kredietverzekering noodgedwongen moest worden beëindigd vanwege Limagrain’s groeps-policy heeft Input Adviesgroep samen met mij een volledig handboek opgesteld.”

“Geen dik rapport dat stof ligt te happen, maar praktisch, simpel en direct uitvoerbaar.”

Een allesomvattend handboek voor Credit Control

  1. Strak debiteurenbeheer met heldere doelstellingen
  2. Productgroep-, landen- en risicoanalyse
  3. Klant-Risico-Matrix op actuele klantportfolio
  4. Credit Management beleid vastgelegd
    ♦ Hiërarchie, bevoegdheden, spelregels en bandbreedtes
    ♦ Workflow procedure debiteurenbeheer
    ♦ Workflow procedure klantacceptatie, offerte en levering
    ♦ Opzet intern kredietlimiet systeem / autorisatietabel
    ♦ Verantwoordelijkheden van afdeling / medewerker
  5. Training en borging: optimale samenwerking tussen finance en sales

De toegevoegde waarde van de Klant-Risico-Matrix

“Die klant-risico-matrix heb je natuurlijk wel in je hoofd - ik weet precies welke klanten goede betalers en minder goede betalers zijn -  maar door je klanten zo concreet in te delen in specifieke klantgroepen, hebben we nu ook per klantgroep gedefinieerd wat de te volgen workflow procedures zijn.

Bijvoorbeeld klanten met een hoog risico en veel omzet zullen we nu eerder op een leverstop zetten. En andersom, kunnen we bij loyale, zeer kredietwaardige klanten weer soepeler acteren.

En ook bij de accountmanagers is dit beeld gaan leven en voeren ze leverstops op tijd door en onderhandelen ze op een gezonde wijze de betalingscondities uit.”

Nog meer in control dan daarvoor

“Ik kan wel stellen dat we na het hele advies- en begeleidingstraject vanuit Input Adviesgroep nu nóg meer verantwoording voelen voor ons debiteurenbeheer dan toen we nog wel verzekerd waren.

Eerst hadden we namelijk nog de back-up van Atradius en die heb je nu niet meer. Dus nu moet je nog strakker beleid voeren om proberen de schades tot een minimum te beperken. Het Credit Management Handboek is hierin absoluut de ideale oplossing gebleken.”

“Het werkt voor mij zo goed dat ik ‘m zelfs ‘Mijn Bijbel’ ben gaan noemen!”

Zelfs op de sales afdeling zijn ze blij met ‘Mijn Bijbel’

Michiel concludeert: “Als verkopers mij verzuchtend aankijken hoef ik nu alleen nog maar te zeggen: ‘Ja sorry, dat heb ik niet verzonnen, dit is wat de Credit Management Bijbel ons voorschrijft’. Zelfs op de sales afdeling zijn ze er blij mee en actief mee aan het werk!”

Zijn al jouw klanten financieel gezond?

  • Welk risico loopt jouw bedrijf als een grote klant failliet gaat?
  • Wat kan je doen als een buitenlandse klant zijn rekening niet betaalt?
  • Hoe kan jij ervoor zorgen dat al je facturen betaald worden?

Het in kaart brengen van de risico's van jouw klantenportefeuille is een eerste slimme stap om te bepalen of je wel of geen kredietverzekering nodig hebt.

Nu kosteloos laten uitvoeren

Heb jij op dit moment slecht betalende klanten?

Twijfel je of een specieke klant nu nog wel aan zijn betalingsverplichting kan voldoen? Laat Input Adviesgroep dan een gratis kredietcheck uitvoeren. Dan kan je meteen actie ondernemen om te voorkomen dat hij jou straks echt niet meer kan betalen.

Gratis kredietcheck aanvragen

Stel je vraag aan Input Adviesgroep

Aanhef *

Direct contact

Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.

015 - 361 87 69

Dé onafhankelijke superspecialist in kredietverzekeringen

015 - 361 87 69 contact