015 - 361 87 69 Offerte aanvragen
Zoeken Zoeken...

Kredietverzekering: Waar moet je kredietlimiet aanvragen

Bij je kredietverzekeraar of toch via een zelfbeoordelingslimiet

In de spelregels van je kredietverzekeringspolis staat dat je een kredietlimiet moet hebben om dekking te krijgen. Je kunt de limiet op 2 manieren aanvragen: bij je kredietverzekeraar of via een zelfbeoordelingslimiet. Deze variant is vaak mogelijk tot een specifiek bedrag. Dit bedrag staat in je polis.

Vraag de kredietlimiet niet zomaar bij je verzekeraar aan:

  • Het kan goedkoper! Een reguliere limietaanvraag is duurder dan de zelfbeoordelingslimiet.
  • De limiet kan worden afgewezen
  • De limiet kan worden ingetrokken

Zelfbeoordelingslimiet: tot de grens je eigen kredietlimiet bepalen

Volg altijd de spelregels van je polis! Hierin staan o.a. de voorwaarden voor de zelfbeoordelingslimiet genoemd. Zo staat er dat je onder een bepaald bedrag (bijv. € 25.000,-) aan één of beide van onderstaande voorwaarden moet voldoen om dekking te krijgen:

Informatierapport:

  • Vaak vanaf 10 euro verkrijgbaar.
  • Hiermee controleer je de kredietwaardigheid van je zakenpartner. Je kan bijv. zo de jaarcijfers inzien.
  • Met een positief rapport kun je maximale dekking krijgen. Uiteraard tot en met je zelfbeoordelingsgrens!

Betalingservaringen: 

  • Houd in de gaten dat men binnen 60 dagen na vervaldag heeft betaald.
  • Houd alle betalingen bij in je administratie. Hierdoor kun je positieve betalingservaringen verzamelen en aantonen bij schade.

Grote verschillen tussen verzekeraars

Let goed op, want de verschillen tussen de maatschappijen op het gebied van de zelfbeoordelingslimiet zijn groot. Zo gaan de maatschappijen verschillend om met een 'slechte' betaling in een reeks van goede betalingservaringen. De één negeert deze slechte ervaring, terwijl je bij een ander opnieuw moet beginnen met het opbouwen van betalingservaringen. Een nieuwe limietaanvraag mag dan pas weer na 1 jaar!

Input Adviesgroep helpt je verder

Soms betaalt een relatie ondanks herhaaldelijke verzoeken een factuur niet. Input Adviesgroep heeft 4 tips op een rij gezet waarmee je facturen wél uitbetaald worden.  

Kredietverzekeringspolissen zijn soms lastig te doorgronden. Hulp nodig? Lees onze tips of neem contact met ons op voor meer informatie.

Dé polisbeheerder van Nederland

Stel je vraag aan Input Adviesgroep

Direct contact

Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.

015 - 361 87 69

Dé onafhankelijke superspecialist in kredietverzekeringen

Cartan Trade
015 - 361 87 69 contact