9 eindejaarstips voor jouw kredietverzekering
Voorkom verrassingen en onnodige kosten in 2021
2020 was een bijzonder jaar. Hoe we er ook naar kijken, iedereen is geraakt door wat er is gebeurd. Het Covid-19 virus heeft de wereld op zijn kop gezet en heeft voor veel (ongewenste) verrassingen gezorgd! Om je enige houvast te bieden in het nieuwe jaar: negen kredietverzekeringstips die je vóór 31 december gecheckt en geregeld moet hebben!
Ga voor maximaal financieel voordeel uit je polis, betaal niet voor zaken waarvan je geen gebruik meer maakt & wees optimaal verzekerd bij eventuele non-betaling van klanten.
Tip 1: blijf alert op al je klanten
Alles lijkt hetzelfde: hetzelfde pand, dezelfde mensen, dezelfde telefoonnummers. Maar je ervaart wel oplopende betaaltermijnen. En je klanten zijn steeds lastiger te bereiken.
Inzicht in de cijfers van 2020 ontbreekt. De cijfers van 2019 zijn nog net niet gedeponeerd. En 2018 is te oud. Wel heb je vernomen dat je klant dit jaar vaak subsidies heeft ontvangen (NOW-regelingen). Maar ook: reorganisaties, transitievergoedingen, onduidelijk toekomstperspectief en vooral: steeds meer problemen en vragen. Help! Er komt in 2021 een golf van faillissementen aan… De tip voor nu: blijf erboven op zitten. Verzamel feiten, zorg voor dekking en limieten, blijf alert en stel vragen. Bij geval van twijfel: niet doen!
Tip 2: Laat limieten die je niet (meer) nodig hebt vervallen
Kredietlimieten zijn 12 maanden geldig en worden zonder opzegging automatisch met een jaar verlengd. En dat kost geld. Laat daarom de limieten vervallen van debiteuren waarvan je verwacht dat je er aankomend jaar geen zaken (meer) mee zult doen. Limieten kun je online laten vervallen zolang het maar vóór de verlengingsdatum is.
Tip 3: Check het debiteursaldo in relatie tot de limiet
Ga voor je debiteuren na wat momenteel het uitstaande saldo is. En kijk meteen wat het hoogste uitstaande saldo van het afgelopen jaar was. Als het uitstaande saldo hoger was dan je limiet, onderzoek dan of je de limiet kunt verhogen. Check dit aan de hand van de balans van je debiteur. Je kan ons desgewenst vragen om een debiteurenrisicoanalyse op te stellen.
Tip 4: Verlaag (veel) te hoog ingeschatte limieten
In voorkomende gevallen kan het ook handig zijn als je op basis van het uitstaande debiteurensaldo nagaat welke limieten voor volgend jaar naar beneden kunnen worden bijgesteld. Hier maak je de verzekeringsmaatschappij blij mee en bouw je ook ‘krediet’ mee op als je ze écht nodig hebt… Daarnaast zorg je er zo voor dat je onder je kredietlimietplafond blijft, wat wel zo handig is, anders lukt het in sommige gevallen helemaal niet meer om limieten aan te vragen…
Tip 5: Zelfbeoordeling - Check, check, dubbelcheck
Je wilt niet voor verrassingen komen te staan. Zelfbeoordeling is daarom een proces waar je continu de focus op moet hebben. Houd je oudste factuurdatum in de gaten en zorg dat je een zelfbeoordelingsproces hebt ingericht waarmee je binnen de spelregels van je polis altijd de juiste acties op tijd verzorgt.
Tip 6: Vraag tijdig uitstel van incasso aan
Bedrijven zijn rond de feestdagen vaak gesloten of slecht bereikbaar. Betalingen worden daardoor regelmatig opgeschoven. Bekijk daarom je uitstaande facturen en bereken de vervaldata. Als je verwacht dat de uiterste termijn waarop een incassoprocedure moet worden opgestart precies verkeerd valt, vraag dan tijdig uitstel van incasso aan bij je verzekeringsmaatschappij. Dan verspeel je je dekking niet. Wil je weten hoe dit moet? Laat ons je hierbij helpen...
Tip 7: Schoon je debiteurensaldo op
Een belangrijke balanspost is het debiteurensaldo. Je debiteurensaldo is onderdeel van je werkkapitaal en een ratio waar de bank en je kredietverzekeraar altijd naar kijkt. Een algemeen eindejaarsadvies: schoon het debiteurensaldo op, kijk of je incassobureau jouw wanbetalers nog kunt laten incasseren, doe crediteringen en neem eventueel verlies als dit kan. Ga met een reëel saldo het nieuwe jaar in.
Tip 8: Controleer je facturatieproces en betalingstermijnen
Hoe snel ben je in staat om een factuur te sturen? En komt dit overeen met de termijn die in kredietverzekeringspolis staat? En komen de gestelde betalingstermijnen ook overeen met de praktijk? Spreek bijvoorbeeld nooit 90 dagen (sowieso liever niet doen) af als je polis niet verder gaat dan 60 dagen.
Tip 9: Bereken de verzekerbare omzet zorgvuldig
Je betaalt premie over de omzet die je aan de kredietverzekeraar doorgeeft. Zorg er dus voor dat je alle omzet die niet gedekt is – nullimieten, overheid, particulieren, intercompany – buiten de verzekerbare omzet laat. Dat scheelt weer premie want je bent voor deze omzet nooit gedekt.
Neem alle twijfels weg in 2021: kies voor financiële zekerheid
Als volledig onafhankelijk adviseur binnen de wereld van kredietverzekeringen zorgen wij dat jouw organisatie met 100% zekerheid kiest voor de best passende kredietverzekering. Met dik 20 jaar ervaring en honderden klanten kunnen wij zeggen: een kredietverzekering via Input Adviesgroep betaalt zich altijd uit.
Je kunt al je vragen aan ons stellen via het getoonde vragenformulier of bel tijdens werkdagen 015 - 361 87 69. We helpen je graag!
Tot slot: Wij wensen iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig, gezond en zelfverzekerd nieuwjaar!
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.