015 - 361 87 69 Offerte aanvragen
Zoeken Zoeken...

Trap er niet in!

Een kredietverzekering voorkomt problemen

We zien steeds vaker dat bedrijven benaderd worden door fraudeurs.

Een zogenaamde inkoper van een grote internationaal verzoekt jou via email om meer informatie over jullie diensten. Hierop volgt een grote order.

Vreemd, want meestal willen klanten eerste een sample of een kleine order plaatsen om jouw producten te testen

  • Jullie zijn natuurlijk in je nopjes... deze order gaat jullie veel geld opleveren.
  • De klant verzoekt wel om op rekening te betalen. Dit doen jullie natuurlijk liever niet bij de eerste order, maar dit bedrijf staat zo goed aangeschreven, dat jullie bereid zijn het te doen. De kredietverzekeraar geeft ook zonder problemen dekking af, dus wat kan er fout gaan!
  • Jullie leveren de goederen uit en wachten nu de betaling af. Die blijft uit! Je contactpersoon is niet te bereiken.
  • Je belt boos het bedrijf op... wat denken ze wel niet.
  • Maar deze personen hebben nog nooit van jouw bedrijf gehoord. Sterker nog, je hebt helemaal geen zaken met hen gedaan.

Identiteitsfraude komt steeds vaker voor!
Wanneer je slachtoffer bent kun je fluiten naar je geld.

Je kunt dit voorkomen door:

  • Grondig onderzoek: Doe eerst een grondig onderzoek naar het bedrijf en de persoon waarmee je zaken wilt doen. Controleer of ze echt zijn wie ze beweren te zijn.
  • Verifieer de identiteit van potentiële klanten: Voer zorgvuldig due diligence-onderzoek uit voordat je grote orders accepteert. Controleer de bedrijfsgegevens, vraag om referenties en neem contact op met andere bedrijven waarmee ze eerder zaken hebben gedaan. Wees op je hoede als een potentiële klant geen enkele referentie kan bieden.
  • Wees sceptisch over ongebruikelijke bestel- en betalingsverzoeken: Als een nieuwe klant meteen grote hoeveelheden bestelt of vraagt om op rekening te betalen zonder eerdere betalingsgeschiedenis, wees dan op je hoede. Dit zijn potentiële rode vlaggen voor fraude.
  • Train je medewerkers: Zorg ervoor dat je medewerkers op de hoogte zijn van identiteitsfraude en de waarschuwingssignalen ervan.
  • Check het e-mailadres en bel het bedrijf op: Misschien wel de simpelste tip die we je kunnen geven. Controleer goed het e-mailadres van de inkoper. Klopt dit? Een groot concern stuurt nooit een e-mail vanuit een Gmail-account.

Bel ook het rechtstreekse nummer van het bedrijf en verifieer of de contactpersoon daadwerkelijk hier werkzaam is, vraag ook of je doorverbonden kan worden.

Voorkom dat je slachtoffer wordt van indentiteitsfraude!

Stel je vraag aan Input Adviesgroep

Direct contact

Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.

015 - 361 87 69

Dé onafhankelijke superspecialist in kredietverzekeringen

Cartan Trade
015 - 361 87 69 contact