Meest gestelde vragen over de kredietverzekering
Input Adviesgroep geeft antwoord
Voor wie is een kredietverzekering een slimme keuze?
Een kredietverzekering is interessant voor bedrijven die vooral B2B zaken doen en die hun klanten facturen sturen voor de geleverde diensten en/of goederen; met andere woorden als de betaling later plaatsvindt dan de levering.
Welke risico’s loop ik als ik mijn klanten een factuur verstuur?
Je loopt het risico dat je klant (te) laat betaalt, dat je klant (plotseling) failliet gaat of dat je klant in uitstel van betaling verkeert.
Kan je de schade verzekeren die ontstaat door failliete klanten?
Jazeker. Dit kun je verzekeren met een kredietverzekering, waarmee je bent verzekerd van 90% uitkering.
Raak ik in de problemen als mijn klant failliet gaat?
Het kan zeker gebeuren dat jouw eigen bedrijf in de problemen komt door het faillissement van een klant, zeker als het om een grote klant gaat. Juist om dit risico af te dekken, kun je een kredietverzekering afsluiten.
Als ik mijn klant vooraf laat betalen met een pro-forma factuur of een aanbetaling of als ik mijn klant vraag om een borgsom of garantstelling, dan hoef ik toch geen kredietverzekering af te sluiten?
Vaak is het uit commercieel oogpunt niet verstandig om dit te doen of stuit dit in de praktijk op problemen. Ook dan biedt de kredietverzekering uitkomst.
Levert het verpanden van debiteuren meer rekeningcourant krediet op bij de bank?
Ja. Banken zijn bereid meer te financieren als zij meer zekerheid hebben. Die zekerheid krijgen ze door het verpanden van bij een kredietverzekeringsmaatschappij verzekerde debiteuren.
Hoe kleiner de marge, hoe sneller je in de problemen kan komen?
Ja. Hoe beter je spreiding, hoe lager het risico, hoe aantrekkelijker de premie is.
Direct contact
Kom je er niet helemaal uit of heb je nog vragen? Je kunt op werkdagen ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.